star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Slik håndterer du sene innbetalinger

Bedrift

Ubetalte fakturaer trenger ikke å være et problem. En enkel trinnvis fremgangsmåte kan spare deg for krefter du trenger til malearbeidet

Sene innbetalinger påvirker økonomien. Når du i tillegg må følge opp manglende betalinger selv, kan det påvirke kundeforholdet. Du kan imidlertid forenkle denne prosessen med et par enkle grep.

 

Redegjør for vilkårene dine

Vær tydelig på betalingsvilkårene dine i alle kundeavtalene dine. Standarden er 30 dager etter fakturering, og du skal ikke starte en jobb uten en signert kundeavtale. Det kan også hjelpe å påføre fakturaen en notis om renter (se Venter du fortsatt? nedenfor).

 

Planlegg påminnelser

Hvis betalingen ikke kommer tidsnok, er det viktig at du sender kunden en påminnelse så fort som mulig. Gjør det så enkelt og høflig som mulig med en fast formulering slik at du ikke trenger å tenke på formuleringen for hver gang. Her er et eksempel:

 

Hei, (kundens navn)

 

Jeg sender deg herved en rask påminnelse på at følgende faktura har forfalt.

 

Fakturadato: (angi datoen på den opprinnelige fakturaen)

Fakturanummer: (angi fakturanummeret)

Fakturabeløp: (angi fakturabeløpet)

 

Kan du fortelle meg når jeg kan forvente å motta denne betalingen?

 

Jeg takker på forhånd for rask svart.

 

Hvis du sender mange fakturaer, kan det være nyttig å lage kalenderpåminnelser slik at du kan følge opp betalingene så snart de forfaller.

 

Regnskapsoppgjør

Hvis påminnelsene ikke hjelper, og sørg for at du følger opp e-postmeldinger med en høflig telefonsamtale, er neste trinn å utstede et regnskapsoppgjør. Dette er mindre detaljert enn en faktura, men gjør kunden klar over samlet utestående beløp.

 

Venter du fortsatt?

Inkassofirmaer skal være absolutt siste utvei, men det kan hjelpe hvis du oppgir betalingsvilkårene dine helt fra begynnelsen av. I de fleste land setter sentralbanken en lovbestemt gjeldsrente. 

AkzoNobel
Håndtere sene innbetalinger

Ny

Styrk omdømmet med markedsføring i sosiale medier

Les mer

Hvordan utforme en perfekt prosjektplan

Les mer

Slik lager du kundeavtaler

Les mer

Få den perfekte kundehenvisningen

Les mer