star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Fem røde flagg for en ny jobb

Bedrift

Ny jobb? Få et forsprang med denne sjekklisten over varselsignaler for nye malerprosjekter

Jobben er allerede påbegynt

Det hender at nye malerprosjekter i realiteten ikke er nye. De er enten forlatt av en annen maler eller av huseieren som har funnet ut at de ikke har tiden eller ferdighetene som kreves for å fullføre jobben. Dette er kanskje ikke grunn nok til å avvise en jobb, men det er nyttig å vite nøyaktig hva som er blitt gjort, og hvorfor. Hvis en kunde har vært urimelig overfor én maler, kan det samme skje igjen.

 

Kunden din vil hjelpe til

De har kanskje ikke rullet opp ermene ennå, men noen kunder har lyst til å hjelpe til. Enten fordi de liker oppussingsarbeid eller fordi de vil kutte i kostnadene. Hvis en kunde involverer seg i arbeidet, må du være tydelig på standardene som kreves, og gjøre en skriftlig avtale som sier at du ikke er ansvarlig for kvaliteten av kundens eget arbeid. Her er det svært viktig med et detaljert arbeidsomfang.

 

Du har ikke møtt "sjefen"

Du må avgjøre arbeidsomfanget av et nytt prosjekt med personen som betaler. Avtalen din er med den personen. Sørg for at det er denne personen som godkjenner alle avtaler, de skal ikke godkjennes av en venn eller slektning. Hvis du arbeider for et par, må du sørge for at begge godkjenner avgjørelser om farger og hva som skal males. 

 

Ingen ønsker å ta ansvar

Er kunden vag? Vil de helst at du skal ta avgjørelser for dem? Hvis kunden ikke er tydelig på hva de ønsker seg i begynnelsen av prosjektet, må du være behjelpelig med råd. Vær tydelig på at det er de som må ta avgjørelsene. Sørg deretter for at dette inkluderes i kundeavtalen og arbeidsomfanget.

 

Rådene dine ignoreres

Du kan vise kunnskapen din [LINKTO product pages] ved å tilby råd om riktig utførelse. Og selv om det er viktig ikke å velge farger for kunden (dette valget må kunden ta selv), må du være forsiktig med de som ikke ønsker å lytte til rådene dine i det hele tatt, eller de som insisterer på utførelser som du vet ikke er egnet for overflaten. Det kan bli du som står igjen med skylden hvis kunden ikke blir fornøyd med resultatet. 

AkzoNobel
Bli enige om prosjektplanen for nye jobber

Ny

Styrk omdømmet med markedsføring i sosiale medier

Les mer

Hvordan utforme en perfekt prosjektplan

Les mer

Slik lager du kundeavtaler

Les mer

Få den perfekte kundehenvisningen

Les mer