Nordsjö Expert app

Visualiser fargen umiddelbart på veggen og finn farge- og produktinformasjon
Se

Fem røde flagg for en ny jobb

Bedrift

Ny jobb? Få et forsprang med denne sjekklisten over varselsignaler for nye malerprosjekter

 



img1

Jobben er allerede påbegynt

Det hender at nye malerprosjekter i realiteten ikke er nye. De er enten forlatt av en annen maler eller av huseieren som har funnet ut at de ikke har tiden eller ferdighetene som kreves for å fullføre jobben. Dette er kanskje ikke grunn nok til å avvise en jobb, men det er nyttig å vite nøyaktig hva som er blitt gjort, og hvorfor. Hvis en kunde har vært urimelig overfor én maler, kan det samme skje igjen.

 

Kunden din vil hjelpe til

De har kanskje ikke rullet opp ermene ennå, men noen kunder har lyst til å hjelpe til. Enten fordi de liker oppussingsarbeid eller fordi de vil kutte i kostnadene. Hvis en kunde involverer seg i arbeidet, må du være tydelig på standardene som kreves, og gjøre en skriftlig avtale som sier at du ikke er ansvarlig for kvaliteten av kundens eget arbeid. Her er det svært viktig med et detaljert arbeidsomfang.

 

Du har ikke møtt "sjefen"

Du må avgjøre arbeidsomfanget av et nytt prosjekt med personen som betaler. Avtalen din er med den personen. Sørg for at det er denne personen som godkjenner alle avtaler, de skal ikke godkjennes av en venn eller slektning. Hvis du arbeider for et par, må du sørge for at begge godkjenner avgjørelser om farger og hva som skal males. 

 

Ingen ønsker å ta ansvar

Er kunden vag? Vil de helst at du skal ta avgjørelser for dem? Hvis kunden ikke er tydelig på hva de ønsker seg i begynnelsen av prosjektet, må du være behjelpelig med råd. Vær tydelig på at det er de som må ta avgjørelsene. Sørg deretter for at dette inkluderes i kundeavtalen og arbeidsomfanget.

 

Rådene dine ignoreres

Du kan vise kunnskapen din [LINKTO product pages] ved å tilby råd om riktig utførelse. Og selv om det er viktig ikke å velge farger for kunden (dette valget må kunden ta selv), må du være forsiktig med de som ikke ønsker å lytte til rådene dine i det hele tatt, eller de som insisterer på utførelser som du vet ikke er egnet for overflaten. Det kan bli du som står igjen med skylden hvis kunden ikke blir fornøyd med resultatet. 



AkzoNobel

img2
Nordsjö Professional Expert App appstore google play
Henter dataene, vennligst vent...