star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Gjør mest mulig ut av en endring i arbeidsomfanget

Arbeid

Det er ikke nødvendigvis et problem at kunden ombestemmer seg om en prosjektplan. Dette kan omgjøres til en forretningsmulighet

Det er ikke utelukkende negativt om en kunde vil at du skal gjøre ekstra arbeid under et prosjekt. Hvis situasjonen håndteres på riktig måte, kan endringen i arbeidsomfanget omgjøres til en forretningsmulighet.

 

Se på arbeidsomfanget

Kunden ønsker av og til å få så mye som mulig ut av at du er til stede på et arbeidsoppdrag. Når de kommer til deg med spørsmål om ekstra jobb, skal du være åpen for forslag, men sørg for at du spør om de vil ha et prisforslag på alt som ligger utenfor det avtalte arbeidsomfanget. Dette er en høflig påminnelse om at det de spør om, ikke er inkludert i den opprinnelige prosjektplanen og prisen.

 

Vis muligheten

Hvis de fortsatt vil at du skal gjøre ekstra jobb, kan du fremheve andre ting de kanskje ikke har vurdert ennå. Hvis de ønsker å få vinduskarmene malt samtidig, kanskje de vil at gulvlistene skal finpusses også? Forklar at de kan spare på dette senere ved å få gjort mer av arbeidet nå mens du er til stede. Kanskje du kan bruke produkter som de allerede har betalt for, til å utføre det ekstra arbeidet.

 

Selg deg inn på nytt

Hvis kunden virker åpen for ekstra arbeid og vil utvide prosjektplanen, selger du dette inn på samme måte som du ville gjort for en ny kunde. Vis dem relevante jobber fra porteføljen din, og forklar dem fordelene med å få gjort arbeidet nå.

 

Anbefalinger, forhold og rabatter

En endring i arbeidsomfang kan også gi flere muligheter som ekstrasalg eller nye prisforslag ikke kan gi. Hvis jobben har gått bra, og du har utviklet et godt kundeforhold, kan du tilby rabatter på fremtidig arbeid for å gjøre det enklere for kunden å godta de ekstra kostnadene tilknyttet endringen i arbeidsomfanget. Du kan også tilby egne priser på fremtidig oppussing av arbeidet som nettopp er utført, eller tilby vervepremie hvis de anbefaler deg til familie og venner og noen av disse bestiller et arbeidsoppdrag. 

AkzoNobel

Ny

Styrk omdømmet med markedsføring i sosiale medier

Les mer

Hvordan utforme en perfekt prosjektplan

Les mer

Slik lager du kundeavtaler

Les mer

Få den perfekte kundehenvisningen

Les mer