star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Ikke gjør det samme arbeidet to ganger

Arbeid

Måten du arbeider på i begynnelsen av prosjektet kan sørge for at du ikke blir spurt om å gjøre arbeidet om igjen mot slutten

Hvis du ferdigstiller arbeidsomfanget til prosjektet i en kontraktavtale med kunden før du begynner, reduserer du risikoen for å måtte gjøre arbeidet på nytt igjen senere. Her er noen ting du bør ta hensyn til.

 

Vær så detaljert som mulig

Dokumenter alt du har avtalt med kunden, skriftlig i arbeidsomfanget. Vær så detaljert som mulig, og ikke start arbeidet før dere er enige. Gi en detaljert forklaring for hvilke vegger som skal males, antallet lag, volum og fargekoder eller navn på malingen, eventuelle forberedelser og ryddearbeid samt ting som ikke er inkludert. Du finner mer informasjon i Slik lager du kundeavtaler’.

 

Lag et salgsdokument

Et salgsdokument fremhever det viktigste med jobben og utgjør ofte en del av kundeavtalen. Det er kundeavtalen som inneholder alle vilkårene og betingelsene dine, men salgsdokumentet er en nyttig påminnelse om viktige detaljer: fargekoder eller navn, forventet startdato og sluttdato, forberedelser, utførelser, hva som skal males, og betalingsfrist. La dokumentet ligge på arbeidsstedet, og bruk det som en sjekkliste.

 

Hold kontakten

Ta kontakt med kunden underveis i prosjektet. Da kan du justere arbeidet underveis og ikke bare på slutten. Hvis de er på jobb mens du arbeider, kan du vurdere å ringe de med jevne mellomrom for å høre om de er fornøyde. Hvis de er på ferie, kan det være lurt å sende bilder av fremdriften via e-post.

 

La kunden velge farger

Det er nyttig å kunne tilby ekspertråd om valg av farger, men for å unngå problemer senere i prosjektet, skal du alltid la kunden ha siste ord når det gjelder farger. Bruk Visualizer-appen for å hjelpe dem med å ta et valg. Inkluder valget deres i arbeidsomfanget og kundeavtalen slik at det ikke er mulighet for konflikt når jobben er fullført.

AkzoNobel
Et godt utformet arbeidsomfang forhindrer at du må gjøre arbeidet om igjen

Ny

Styrk omdømmet med markedsføring i sosiale medier

Les mer

Hvordan utforme en perfekt prosjektplan

Les mer

Slik lager du kundeavtaler

Les mer

Få den perfekte kundehenvisningen

Les mer