star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Slik håndterer du kundens forventninger

Kunde

Det blir bare skuffelser når kundene forventer for mye. Det er heldigvis et par ting du kan gjøre for å håndtere kundenes forventninger og garantere fornøyde kunder

Alle har et drømmehjem i tankene, og maleoppdrag handler om å realisere denne drømmen. Det kan imidlertid også bety at du må informere kundene om hva som er mulig, slik at kundene ikke blir skuffet.

 

Ønskelisten

Start med å finne ut nøyaktig hva det er kunden ønsker å oppnå. Vil de at et lite rom skal føles stort og romslig? Har de eksempler på stilen eller fargene de er ute etter?

 

Virkelighetssjekk

Riktige farger kan forvandle et rom, men det er grense for hva det er mulig å få til. Hvis en kunde forventer at et lite rom skal se ut som en stor spisesal når rommet er malt og innredet, er det viktig at du korrigerer dem. Vær positiv, men realistisk, og fremhev hvordan naturlig dagslys eller størrelsen på rommet kan påvirke resultatet.

 

Tallene

Når arbeidsomfanget er avklart, undersøker du kundens forventninger til budsjett og tidsbruk. Hvis disse er urealistiske, skal du være tydelig på dette fra begynnelsen av, men foreslå kompromisser. Hvis du forlover deg på tidsfrister for å gjøre kunden fornøyd, blir de antageligvis skuffet senere. Det kan være frustrerende for kunden å få et «nei», men forslag til andre løsninger viser at du er villig til å utføre jobben.

 

Arbeidet

Husmaling er komplisert. Selv om du gjør deg flid med finpuss i ypperste kvalitet, er det lurt å forklare for kundene nøyaktig hva de kan forvente seg. Arbeidstiden din, hvem som kommer til å være til stede, og hvordan ting blir stående om natten. Dette kan føre til at kundene føler seg tryggere på prosjektet og bidra til fornøyde kunder.

 

Slutt mens leken er god

Gi kundene så mange råd som mulig, vær forberedt på å være fleksibel, men hvis du føler at forventningene deres er urealistiske, må du ikke være redd for å frasi deg jobben. Stress tilknyttet dårlig arbeid kan være verre enn å ikke ha arbeid i det hele tatt. Da kan du heller bruke tiden på å finne nye kunder.

AkzoNobel
Håndtere kundens forventninger og arbeidsomfang

Ny

Styrk omdømmet med markedsføring i sosiale medier

Les mer

Hvordan utforme en perfekt prosjektplan

Les mer

Slik lager du kundeavtaler

Les mer

Få den perfekte kundehenvisningen

Les mer